Gisèle Noordzij, communicatietrainer en van oorsprong docent drama, besloot twee jaar geleden om docent Nederlands te worden in het voortgezet onderwijs. Zij maakte gebruik van het zij-instroomtraject van Alberdingk Thijm Scholen. ‘En dat was een goed besluit.’
Gisèle: ‘Tijdens een open dag op Laar & Berg, een middelbare school in Laren waar ik met mijn zoon rondkeek, werd ik enthousiast. “Wat een leuke leeftijd en hoe tof zou het zijn om hen iets te leren?” Ik dacht nu anders over het docentenvak dan toen ik net was afgestudeerd. Ik zag mezelf nu wél lesgeven maar twijfelde of dat het vak drama moest zijn. Ik kwam uiteindelijk bij het vak Nederlands uit omdat ik taalgevoelig en graag creatief met taal ben.’
Tijdens een open dag op Laar & Berg waar ik met mijn zoon rondkeek, werd ik enthousiast. Wat een leuke leeftijd en hoe tof zou het zijn om hen iets te leren?
Groen licht
Drie dagen per week geeft Gisèle les op Groot Goylant, één dag studeert ze. Hoe kwam ze hier terecht? ‘Bij de Mediaschool, waar ik tijdelijk inviel, motiveerde het team mij om door te gaan. Daarna zochten ze bij Groot Goylant een docent Nederlands. Voor het zij-instroomtraject moest ik een assessment doen waarmee ik kon worden toegelaten op de Hogeschool van Amsterdam. Twee hogeschooldocenten kwamen mijn les bijwonen. Dat vond ik behoorlijk spannend. Maar zij hadden er alle vertrouwen in en ik kon met lesgeven beginnen!’
Zij-instromen
Gisèle legt uit hoe zij het heeft aangepakt: ‘Je kiest een hogeschool uit die je aanspreekt en geeft aan dat je zij-instromer wilt worden. Tegelijkertijd moet je aantonen dat je werkzaam bent op een middelbare school. Om op de hogeschool aangenomen te worden, moet je een portfolio schrijven waarin staat dat je al een bevoegdheid hebt op het gebied van lesgeven of dat je voldoende ervaring hebt opgedaan om dat te kunnen. Tijdens het schrijven van mijn portfolio werd ik, samen met andere zij-instromers, goed begeleid door Randy Heilbron van het Alberdingk Thijm Instituut. De opleiding duurt anderhalf tot twee jaar. Soms krijg je vrijstellingen; dat is afhankelijk van je vooropleiding. Er komt een werkplekbegeleider langs en je kunt gebruikmaken van een coach.’
Twee hogeschooldocenten kwamen mijn les bijwonen. Dat vond ik behoorlijk spannend. Maar zij hadden er alle vertrouwen in
Goede communicatie
De studie is door haar ervaring en achtergrond snel gegaan, maar het lesgegeven op het vmbo vond ze in het begin wel aanpoten. ‘Met name het klassemanagement, orde houden en het niveau van de leerlingen inschatten. Hier had ik gewoon nog niet veel ervaring mee. De communicatie met Alberdingk Thijm Scholen en de directeur van Groot Goylant verloopt goed. Groot Goylant is een vrij kleine school, dan is het leuk dat we soms een training hebben waarbij je collega’s ontmoet van de andere scholen. Met het team gaan we weleens uit eten. Dat is gezellig, maar ook belangrijk. Je moet met elkaar kunnen bespreken wat er speelt in de klas. Als je er helemaal alleen voor staat is dat best pittig.’
Ervoor gaan!
Gisèle: ‘Mensen uit het bedrijfsleven doen er over het algemeen langer over om deze switch in hun loopbaan te maken. Studiegenoten van mijn leeftijd, rond de vijftig, hebben het best wel zwaar. Je hebt ruimte nodig om alles te kunnen doen, zowel fysiek als mentaal. Je moet er echt voor de volle 100% voor gaan. Maar de beloning is voldoening. Mij bracht het een hele nieuwe carrière. In een vakgebied dat altijd in ontwikkeling is. Ik heb geen spijt!’
Hoe werkt zij-instromen?
Een zij-instromer volgt, afhankelijk van vooropleiding en ervaring, een werk- en opleidingstraject van twee tot vier jaar. Je komt in dienst van Alberdingk Thijm Scholen en de route die je volgt, hangt samen met je keuze voor het primair of voortgezet onderwijs. Via onderstaande link vind je meer informatie.