Wendy is afdelingsmanager van havo 1, 2 en 3 en vierde in september 2024 haar 25-jarig jubileum in het onderwijs. Ze werkte, onder andere als docent Aardrijkskunde, negen jaar op Laar & Berg en werkt inmiddels alweer zestien jaar op het St. Aloysius College. Tot nu toe dan… want ze is nog lang niet uitgekeken bij Alberdingk Thijm Scholen!
Waarom maakte je destijds de overstap naar het St. Aloysius College?
‘Deze functie kwam vrij en er viel een klus te klaren: er was een frisse blik op het onderwijs nodig en de leerling populatie mocht wat meer divers worden. Havo 1 stond, havo 2 en 3 moesten nog van de grond komen – het Aloysius is namelijk ooit begonnen als school met alleen mavo. Een team de goede richting op krijgen, de sfeer verbeteren, het onderwijs aanpassen en daarnaast de onderbouw opzetten: in deze rol kwam alles wat ik leuk vind bij elkaar.’
Kreeg je alle kansen?
‘Samen met de directeur ontwikkelde ik de pr van de school. Zij riep: “Grijp je kans , bedenk jij maar hoe het moet”, ontzettend gaaf! Dat is eigenlijk wel een rode draad in mijn onderwijscarrière. Er is altijd gevraagd: “Wat wil je en wat kun je?”. Daarom zit ik nog steeds bij Alberdingk Thijm Scholen. Op het moment dat het kriebelt, is dat bespreekbaar en wordt er met je meegedacht.’
In deze rol kwam alles wat ik leuk vind bij elkaar
Kun je je blijven ontwikkelen?
‘Jazeker. Ik heb bijna alle cursussen die vanuit het Alberdingk Thijm Institute werden aangeboden gedaan en de 0-module afgerond. De vervolgstudie oppakken heb ik moeten laten, vanwege mijn verantwoordelijkheden in mijn gezin. Onze jongste is hartpatiënt. Maar ook al ging er veel tijd zitten in ziekenhuisbezoeken, ik werd altijd gesteund. Toen ik tijdelijk minder moest werken vanwege de zorg in het gezin kon mijn functie worden aangepast met behulp van een collega die mij twee dagen verving.’
Hoe vind je middelbare scholieren?
‘Ik vind pubers echt fantastisch! Op de middelbare school gaat hun wereld open en hen daarin begeleiden is onwijs leuk. Ik vind het heel bijzonder om leerlingen te helpen in de, misschien wel, moeilijkste fase in hun ontwikkeling.’
Wat vind je het leukste aan je werk?
‘In mijn functie moet je niet alleen de leerling in beeld hebben, maar ook hun docenten en de ouder of verzorgers. Als zij zich gezien en gehoord voelen, dan komt de leerling aan leren toe en de docent aan goed lesgeven. Je bent met elkaar de katalysator van het onderwijs.’
Heb je nog carrièreplannen?
‘Ik zou in de toekomst misschien nog wel een volgende stap willen maken naar conrector of basisschooldirecteur. Voor nu heb ik veel verschillende taken, die ik allemaal heel erg leuk vind. Dus voorlopig zit ik hier prima op mijn plek.’