Sebastiaan Majoor, Laar & Berg, Laren

Diploma op zak, gelijk aan de bak

Sebastiaan (24) is oud-leerling van Laar & Berg, een middelbare school voor tweetalig havo en vwo. Hij staat er nu zelf voor de klas als Natuurkundedocent. Sebastiaan is het vak ingerold als PAL-student. ‘Een leuke bijbaan die voor meer mensen aantrekkelijk zou kunnen zijn.’

 Je bent gescout door Alberdingk Thijm Scholen, hoe is dat gegaan?
‘Op de avond van mijn diploma-uitreiking vroeg mijn scheikundedocent of ik als PAL-student in haar klas wilde komen werken. Nadat ik het Bindend Studie Advies voor mijn studie Natuur- en Sterrekunde had gehaald, greep ik die mogelijkheid met plezier aan.’

Wat is dat precies, een PAL-student, en wat deed je zoal?
‘PAL staat voor Persoonlijk Assistent voor de Leraar. Je staat dan niet direct zelfstandig voor de klas maar hebt wel een bijbaan in het VO. Bij mij kwam die baan neer op en aantal uren in de week toetsen nakijken, opdrachten opstellen en leerlingen individueel extra helpen Dat combineerde ik met mijn studie.’

Hoe werd je begeleid?
‘Heel goed. Ik kreeg opdrachten van mijn oude scheikundedocent en keek, achter in de klas, mee bij haar lessen. Na een jaartje ‘pallen’ vroeg ze of ik wat lesjes wilde gaan geven, wat ik ben gaan doen. Toen zat zij achter in de klas en gaf ze mij feedback.’

Maar toen moest je nog natuurkundedocent worden.
‘Tijdens het tweede jaar van mijn master volgde ik de universitaire opleiding tot leraar vo-onderwijs en haalde mijn eerstegraadsbevoegdheid. Dat jaar ben ik meteen voor de klas gaan staan.’

Laren  27/03/2023 DSCF4435 De Binckhorst-St. Jan  © Marco Hofsté

Hoe is dat, als jonkie voor de klas?
‘Ik kwam veel van mijn oude docenten tegen. Dat is in het begin even switchen tussen achter- en voornamen. En het was even wennen in de personeelskamer, maar al snel hoorde ik er helemaal bij.’

 Waar liep je in het begin tegenaan?
‘Er lag geen jaarplanning. Daar heb ik best veel tijd in gestoken. Ik heb nu zelf een stagiair die mijn lesplanning, mijn PowerPoints en andere door mijzelf ontwikkelde materialen gebruikt.’

Wat vind je zo leuk aan lesgeven?
‘Door dat kleine leeftijdsverschil met mijn leerlingen denk ik goed te weten wat er in hen omgaat en kan ik goed met ze praten. Ook vind ik het erg leuk om ze nieuwe dingen te laten ontdekken. Het moment dat ze iets ineens snappen: dat is mooi om te zien!’

Op de avond van mijn diploma-uitreiking vroeg mijn scheikundedocent of ik als PAL-student in haar klas wilde komen werken

 Wat doet Alberdingk Thijm Scholen voor startende docenten?
‘Als beginnend docent volg je bijvoorbeeld twee dagen masterclasses van Ready to Teach, waarbij je alle Alberdingk Thijm Scholen leert kennen en ins & outs over de organisatie krijgt. Binnen Laar & Berg zijn er twee docentbegeleiders die heel begaan zijn met de nieuwe collega’s. Zij zorgen ervoor dat zij zich thuis voelen en snappen hoe het hier op school werkt.’

Je bent inmiddels ook vakgroepvoorzitter, wat houdt dat in?
‘Ik heb de leiding over de vakgroep Science. Met Biologie, Scheikunde en Natuurkunde zijn dat vier vakken. Ik probeer te monitoren of collega’s hun curriculum op orde hebben, nieuwe docenten daarbij te begeleiden en ik organiseer maandelijks een bijeenkomst waarbij we aan onderwijsverbetering werken.’

Hoe is Alberdingk Thijm Scholen als werkgever?
‘Op het zomerfeest vorig jaar kwam al het personeel van alle scholen samen. Dat vond ik een goed initiatief omdat je elkaar dan op een laagdrempelige manier kan ontmoeten. En het is gewoon een hele leuke positieve afsluiting van het jaar. Door de masterclasses leer je ook collega’s van de andere scholen kennen die je dan op zo’n feest weer tegenkomt. Dan is het leuk om weer even te connecten.’