Irit Rossberg, leerkracht groep 3/4 op de Paulusschool in Hilversum, deed de pabo op haar 36e. In plaats van haar werk in de sales besloot ze werk te zoeken met meer maatschappelijke betrokkenheid. ‘En het is gewoon heel erg leuk om kinderen te leren lezen, rekenen en schrijven.’
Irit staat nu zeven jaar voor de klas. Ze vertelt: ‘Groep 3/4 is best een uitdaging aangezien een leerling in groep 3 net van de kleuters komt en een groep 4-leerling alweer wat zelfstandiger is. Ze maken in mijn jaar samen met ze allemaal een sprong naar zelfstandigheid. Dat is mooi om te zien.’
Pabo in deeltijd
Toen Irit van de havo kwam ging ze juist niet het onderwijs in, want “dat deed iedereen al”. Toch is het idee blijven sluimeren. Het werd weer aangewakkerd toen haar zoon naar school ging. Na een paar weken wist ze het zeker: ze wilde tóch het onderwijs in! En toen ging het snel. Binnen ruim tweeëneenhalf jaar deed ze de versnelde pabo in deeltijd naast haar werk bij de STER in Hilversum. ‘Ik ging twee avonden naar school, werkte drie dagen en liep een dag stage. Al was het een pittige periode, ik wilde echt alles weten en kreeg er veel energie van. Als je dan ook nog gezellige medestudenten en een fijn stageadres hebt, lukt dat wel!’
Veel mogelijkheden
Raadt ze het anderen aan een carrière als zij-instromer te starten? ‘Wel als je het echt wilt. Het is een fantastisch gevoel als het kwartje valt. En er is veel begeleiding vanuit Alberdingk Thijm Scholen. Als je echt verbonden bent aan de stichting, zou ik het zeker doen. Ik vind Alberdingk Thijm Scholen een heel betrokken organisatie die oog heeft voor het individu. Onder andere door goeie on-boardingdagen, nieuwjaarborrels en gezamenlijke studiedagen. Daardoor kom je in contact met andere leerkrachten waardoor je met elkaar en van elkaar kunt leren. Als je een idee hebt, om een training op te zetten bijvoorbeeld, zijn er altijd wel mensen met de juiste expertise in de buurt. Er zijn heel veel opleidings- en cursusmogelijkheden. Juist ook voor je ontspanning. Ik heb Qigong en kickboksen gedaan. Maar je kunt voor yoga kiezen, of roeien en mountainbiken. En je kunt jezelf blijven ontwikkelen; ik ben nu bezig met een managementstudie.’
Managementstudie
Irit is de tweejarige post hbo-studie Leading Beyond Boundaries van het Alberdingk Thijm Teachers College aan het afronden. ‘Ik twijfelde om over te stappen naar een andere school binnen de stichting toen mijn directeur mij op deze managementstudie wees. Ik weet niet of ik directeur wil worden, maar ik merk dat ik leidinggevende taken steeds interessanter vind. Van de eerste bijeenkomsten werd ik meteen enthousiast! Ik kon weer wat meer de diepte in. Bijvoorbeeld het analytisch bezig zijn met missie en visie en het stuk strategisch en personeelsmanagement trekt me enorm. Misschien ben ik over vijf jaar wel teamleider, onderbouwcoördinator of adjunct-directeur.’
Talent gevonden
‘Ik had nooit van mezelf verwacht dat ik een managementstudie zou gaan doen. Maar hier komt mijn talent tot uiting. Ik merk dat ik gemakkelijker collega’s enthousiast maak en meekrijg. Ik besef dat we met z’n allen nog van alles kunnen leren. Ook vind ik het management rond de klas en de school hartstikke interessant.’ Een eyeopener voor Irit: ‘Studeren op je negentiende en op latere leeftijd is een wereld van verschil. Nu leer je omdat je iets echt wil weten en dat maakt het zóveel leuker. Ik ben geworden wie ik wil zijn. Dus ja, ik ben heel enthousiast!’
Ik ben geworden wie ik wil zijn